søndag den 26. oktober 2014

'Broen'

'Broen', mange ture gennem tiderne har kredset om den, og mange outsitere har vandret over den, på alle tider af åert. Vi har været der om vinteren i sne, i foråret hvor bøgens blade har lyst lysegrønne op mod det blåhvide skummende vand under broen, og mod himlens blå på solskinsdage. Vi har været her i regnvejr og hver gang har vi undret over, at den let faldefærdige bro stadig kan bære én. Få én over vandløbet, og videre på færden hvad enten det har været mod øst eller vest - vi har gået ruten over broen begge veje. Og vi har gået den mange gange!

Udsigt fra broen
Vi har padlet op til den, og svedt mens vi har bakset kanoerne ad den smalle bulede sti, hvor trærødder og sten har blokeret kanovognens hjul. Vi har skubbet kanoer op ad bakke, og bagefter slæbt al vores grej samme vej - blot for at komme forbi samme bro.

Jeg opdagede broen tilfældigt for år tilbage, på min første tur rundt om Raslången, i græselandet mellem Skåne og Blekinge. At jeg vandrede herovre var imidlertid ikke tilfældigt.

Broen fra vandet
Mellem mine mange fjeldvandringer, og i de måneder hvor man ikke kan være på fjeldet, skulle der ske noget andet. Man kan godt vandre i Danmark, og det har jeg såmænd også gjort adskillige gange, men jeg søger mere øde egne end Sjælland kan byde på, og tage til Jylland gør man ikke, når man bor så tæt på Sverige og Allemannsretten. Jeg har det lille problem, at jeg ikke kan abstrahere fra bylys og huse. Jeg føler ikke, at jeg er rigtigt 'ude', hvis jeg hele tiden kan se civilisationen, i form af gadelys højspændingsledninger, og andet der minder om den.

Jeg har derfor kikket rigtig meget på kort over forskellige områder, men områderne skal også være til at nå, så man kan få noget ud af en weekendtur fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag. Jeg vil helst være ude i tre dage, så jeg har to overnatninger og en hel dag hvor jeg kan føle jeg er derude.

Broen set fra land
En god rundtur er turen rundt om søen Raslången. Raslången ligger lige ved siden af den endnu større sø Immeln og på kortet ser der tilpas øde ud, og strækningen rundt om søen er passende for en weekendtur.

Der var bare det ved det, at det vandløb i søens nordlige ende kunne man på kortet ikke se hvor bredt var, og man kunne heller ikke se om der var en bro over det eller om man kunne komme over på en anden måde.

Der var så ikke andet for en at tage chancen. Var der ingen bro og kunne man ikke komme over uden måtte jeg gå uden om hvilket blot gav en lille omvej, men det betød ikke så meget.

På kortet førte stier op til stedet fra begge sider, så det ville være underligt hvis der ikke var nogen bro.

Der var en bro!
Den så, og det gør den stadig, lidt faldefærdig ud, men man kan komme over og den ligger i smukke omgivelser.

Turen rundt om Raslången er nu vandret rigtigt mange gange, ikke kun af mig, men af mange outsitere og der arrangeres fler ture derovre hvert år, og også guidede ture for de der ikke har tid til selv at finde vej til området og planlægge deres egen tur, men også fællesture arrangerede af ildsjæle blandt www.outsite.org's mange medlemmer og alle er velkommen til at tage med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar