mandag den 13. november 2017

Mit valg af fjeldudstyr - kogegrej

Nu har vi set på hvordan vi holder os varme og tørre så nu er det på tide at se lidt på hvordan vi så også bliver mætte, så vi ikke går rundt og fryser på turen.


Vi springer lige ud i det! Det er det på billedet det handler om, men smager det godt og kan man leve af det?

Jeg skal skynde mig at sige at det ikke er her I får fiduser eller gode råd til havd og hvor meget man skal spise under en fjeldvandring - jeg aner det ikke for jeg spiser ikke normalt får jeg altid skudt i skoene og når jeg er på tur skal jeg bare have noget så jeg går ikke så meget op i hvordan det smager med mindre det er lige så forfærdeligt som "bigos" fra Lyo som ellers har nogle udmærkede retter!

Jeg får i hvert fald ikke nok kalorier i forhold til de skemaer jeg har set andre lægge om om hvor mange kalorier man skal have om dagen. Faktisk kan jeg sagtens springe en dag over og intet spise og jeg taber mig ikke efter en 10'dages tur og det er vist ikke normalt.

Altså overlader vi mere kompetente til at tale om proviant så hvis du vil vide mere om det så ser her under linket her: Test af frysetørret mad! 

I stedet ser vi på kogegrej. Hvad skal man have med?

Vi starter i den traditionelle ende med Trangiaen; klassikeren der aldrig går af mode og som er let at anvende af alle og lidt ligesom en gammel model 2CV. Der er intet der kan gå i stykker i den (stort set).


Trangiaen har eksisteret siden 1925 og den har stort set ikke ændret sig siden og består stadig af de samme dele. Vel er den blevet moderniseret i sin formgivning men ikke meget.

Princippet er genialt og meget funktionelt selvom det er lidt tungt. Til gengæld kan som nævnt alle betjene det og det har ikke mange ulemper. Et af dem er dog at det fungerer på sprit i sin oprindelige form og sprit er ikke meget bevendt når det er koldt.
Men, fortvivl ikke man kan sagtens få både en gasbrænder og en multifuelbrænder der kan sidde i Trangiaen og så er 2CV'en opgraderet til en Porche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar