søndag den 31. december 2017

Den kommende fjeldtur II

Man kan lige så godt drømme videre og se på forskellige muligheder ud fra fjeldkortet.
Jeg vil altid gerne finde nye veje i fjeldet så det jeg kikker efter er om der skulle være andre muligheder end de markerede ruter der er markeret på kortet og beskrevet i forskellige bøger, og her kommer dels mit fjeldkundkab men også mine evner til at fra narre kortet dets hemmeligheder til gode.


I mange år og lige siden man lukkede grusvejen mellem Ritsem og Sietas har det irriteret mig at bussen fra Gällivare ikke mere blev ført igennem til Sietas. Det betyder at man får en kedelig og lang vandretur på grusvejen når man ender i Sietas eller vil starte en vandring derfra. 21 kedelige kilometer er der så hvem gider vandre dem, man spilder jo en og en halv dag på det?

Altså har jeg længe villet finde et alternativ. Bedst var det jo hvis man kunne finde en forbindelse mellem Sietas og Kebnats hvor båden fører over til Saltuluokta fjeldstation hvorfra Kungsleden fortsætter. Eller fra Gaiddumjávri så man slap for at vandre til landevejen ved Vakkatavare og derfra tage bussen for at fortsætte vandringen ad Kungsleden fra Kebnats.

Det sidste kan ikke lade sig gøre idet man ender i Vietas for at kunne passere elven fra Sádijávrre men så er man jo kommet så langt.

Strækningen mellem Vakkotavare og Gáiddum kan jeg også godt undvære. Den kan for mig ikek bære mere end de to gange jeg allerede har vandret den.

Så vidt jeg husker så stopper bussen også længe ved Vietas - Stora Sjöfallet - og så sidder man her og venter for at komme et enkelt stop videre så hvorfor ikke se på kortet om man kan starte en vandring fra Stora Sjöfallet -Vietas?

Fra Stora sjöfallets hotel eller hvad det nu er, går der en grusvej mod nord op til Satis og den vej er kun 10 km og det kan gås på 2 timer eller lidt mere.

Fra hvor vejen til Satis ender kan man foretage en vandring mod vest, krydse Kungsleden og fortsætte videre over mod vejen fra Sitas og hvor man møder den er der kun 10 km ad grusvej til Sitasjávri-hytterne og det er vel til at overleve.

Et alternativ, og noget der måske er sjovere er at bide tænderne sammen og starte i Vakkotavare og vandre Kungsleden nordpå, tage båden over til Teusajávri-hytterne og så dreje fra Kungsleden og mod vest og søge over mod Huvkivjávri-hytten. Så kan man inden søge mod broen over Ainnajohka hvor der er bro og sti videre til Huvki.

Stien behøver man jo ikke at benytte men kan hurtigt dreje fra den og finde en anden rute over mod broen ved Neasketvággi og derfra vandre til Kebnekaise fjeldstation eller noget helt andet.

Der er også en mulighed for at vandre sydpå langs Viddjajávri til Gaiddumjávri og måske dreje op ad Kungsleden og gå til Kebnekaise og derfra flyve ud. Man kan også fortsætte mod øst til Nikkaluokta.

Nogle af ruterne har jeg vandret men de er ganske interessante. Især syd for Laddjuvággi finder jeg aldrig mit eget spor igen hvilket gør vandringen spændende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar