lørdag den 20. januar 2018

Et godt spot i Lapland

Jeg sider og finpudser lidt på min kommende fjeldtur til sommer - eller forsøger på det.
Umiddelbart er det ret let med den erfaring jeg gennem mere end 40 år har høstet i området, men de senere års sene snefald med efterfølgende langsom snesmeltning, har generet mig lidt og jeg har ikke kunnet gennemføre de planlagte ruter som jeg ville.

Udsigt fra plateauet under Jorbaoivi mod Unna Reiddavággi og Stuor Reiddavággi.
Sneproblemerne er altid størst mod vest og den norske grænse men det er jo netop derinde jeg gerne vil tjekke et par ruter op som ekstra sikkerhed inden jeg formidler dem videre som gode vandreveje.

Alternativ må jeg så finde ruter i et område længere østpå, men der er også gode muligheder i et område hvor der ikke kommer mange. Sidst jeg var det var i 2008 og der mødte vi 3 andre vandrere på vores 2-ugers tur og det er jo til at leve med.

Området kalder jeg "Leavas-området" efter vandløbet Leavasjohka der løber igennem. På kortet har det ikke noget navn og kun en lidt benyttet rute fører forbi området. Der er ingen faciliteter for vandreren så mens man er i selve området må man klare sig selv.

Leavasområdet. Ude til højre ligger byen Kiruna og billedet ovenover er taget fra den røde prik på kortet.
Se placeringen via dette link!


Vandreområdet ligger mellem den røde streg (vandreruten) øst for det røde punkt og frem til Moarhmmapasset nordvest for det røde punkt.

Vandringen i området kan foretages på forskellig vis lige som man kan vandre ind og ud af området ad forskellige veje.

Jeg vil først lægge mig fast på området og den endelige rute lige før turen der skal være i august og vare 10 vandredage med tilhørende transport til og fra fjeldet, og altså 2 uger ialt.

Det kan således godt være at området bliver et andet som du kan læse om i nogle af mine andre indlæg her på bloggen.

Jeg vil gerne have én eller flere med på turen og det behøver ikke at være nogle med fjelderfaring. Turen vil koste lidt i form af guidefee og selvfølgelig rejsen og andre personlige udgifter, men til gengæld kan deltagerne lære en masse om fjeldvandring. Om hvordan man selv planlægger sin tur for sig selv eller sammen med kammerater og hvordan man udfører den i praksis. Ture uden for stierne kræver at man har 100% styr på kort og kompas men det kan man lære om undervejs.

Det vigtigste krav jeg har som guide er at man er vant til at vandre med rygsæk og sove i telt og at man har sit eget grej.
Som mine mere end 40 år på fjeldet angiver så er jeg ikke i 20-erne men noget ældre, men for mig betyder alder ikke så meget på ture.

Jeg vandrer ikke lynhurtigt da mit motto er "at jeg ikke gider løbe forbi noget jeg ikke når at opleve"!
Derfor bliver dagsetaperne ikke meget længere end 10-12 km målt på kortet alt efter terræn og stigninger, og tager du med skal du ikke regne med et 100% fastlagt forløb men mere på at vi vandrer derudaf og holder de pauser vi finder fornuftigt og finder lejrplads når vi synes.
Vind og vejr og sneforhold styrer også ruten der sagtens kan blive ændret undervejs, men jeg skal nok nå tilbage ud af fjeldet så vi kan nå hjem :)

Jeg kører altid frem og tilbage med tog hvilket jeg synes er det letteste.

Skriv til mig på mailadressen rene@ljunggrens.dk hvis du er interesseret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar