søndag den 21. januar 2018

Tag med på fjeldet (kursus)

I mit sidste indlæg skrev jeg lidt om mine planer for sommerens fjeldtur.
Mit mål er at rekognoscere nye ruter i fjeldet og derfor foregår en del af vandreturen udenfor etablerede stier og ruter i området.
Jeg vil gerne tilbyde nogle få at deltage i turen som en slags kursus i fjeldvandring.



Jeg har nogle områder indenfor fjeldområdet mellem Årosjåkk i øst og Narvik i vest, Ábesko i nord og Vakkotavare i syd som mulige for sommerens tur.
Hvilke områder eller ruter afgøres når jeg ved hvordan snesituationen arter sig til sommer.

Området der er tale om ligger 100-200 km nord for polarcirklen i Svensk Lapland omkring Sveriges højeste fjeld "Kebnekaise".

Området kan ses på kortet under dette link!

Jeg vil gerne have én eller flere med på turen og det behøver ikke at være nogle med fjelderfaring. Turen vil koste lidt i form af guidefee og selvfølgelig rejsen og andre personlige udgifter, men til gengæld kan deltagerne lære en masse om fjeldvandring. Om hvordan man selv planlægger sin tur for sig selv eller sammen med kammerater og hvordan man udfører den i praksis. Ture uden for stierne kræver at man har 100% styr på kort og kompas men det kan man lære om undervejs.

Det vigtigste krav jeg har som guide er at man er vant til at vandre med rygsæk og sove i telt og at man har sit eget grej.
Som mine mere end 40 år på fjeldet angiver så er jeg ikke i 20-erne men noget ældre, men for mig betyder alder ikke så meget på ture.

Jeg vandrer ikke lynhurtigt da mit motto er "at jeg ikke gider løbe forbi noget jeg ikke når at opleve"!
Derfor bliver dagsetaperne ikke meget længere end 10-12 km målt på kortet alt efter terræn og stigninger, og tager du med skal du ikke regne med et 100% fastlagt forløb men mere på at vi vandrer derudaf og holder de pauser vi finder fornuftigt og finder lejrplads når vi synes.
Vind og vejr og sneforhold styrer også ruten der sagtens kan blive ændret undervejs, men jeg skal nok nå tilbage ud af fjeldet så vi kan nå hjem :)

Det bliver et ganske eksklusivt forløb med meget få deltagere idet jeg max vil have 4 personer med!

Jeg kører altid frem og tilbage med tog hvilket jeg synes er det letteste.

Man kører fra Kbh H til Stockholm og skifter der til nattoget mod Narvik. Jeg køber altid billet til Ábesko for så er det ligemeget om man først stiger på i Kiruna på vej hjem men prisen er den samme.

Kbh H - Kiruna t/r med liggevogn koster ca 2600 SEK og lidt mere for sovevogn.
Bus Nikkaluokta Kiruna hvis vi kommer den vej ud ca. 100 SEK
Jeg flyver nogle gange helikopter mellem Kebnekaise fjeldstation og Nikkaluokta hvis jeg er på den rute. Ca 900 SEK
Turledergebyr: 1000 DKK (Jeg laver hele planlægningen og sørger for info eller køb af billetter. Jeg leder også turen på fjeldet og lærer fra mig.

Priserne er vejledende idet vi endnu ikke ved hvad togbilletterne for sommeren 2018 bliver men de plejer ikek at stige væsentligt fra år til år.

Din pris uden proviant bliver så:
Togrejse Kbh. Ábesko t/r 2600 SEK= ca. 2000 DKK
Evt. Helikopter 900 SEK 680 DKK
Evt. Bus Nikkaluokta-Kiruna 100 SEK= 80 DKK
Guide fee 1000 DKK
Det giver ialt sådan cirka 4000 i rejseudgifter.

Oven i det skal du have proviant til de 10 dage vi er i fjeldet og til rejserne i begge ender.

Deltager du vil modtage udførlig rejsebeskrivelse til og fra Kbh og retur. Guiden sørger for billetter til togrejsen. Alt andet betales på fjeldet.
Du modtager også et kompendium om fjeldvandring med forslag til pakkeliste og en masse andet.

Der er ikke tale om at bestige fjelde -det er der ingen grund til. Vi skal nok komme højt op alligevel og der er ingen afgrunde, men der kan være vandløb der skal vades. Man bliver ikke tvunget ud i noget man ikke tør. Det skal være en hyggetur.

Og så alligevel!
Det tærer på nogle at være langt væk fra alting langt ude i fjeldet hvor der ikke er mobildækning, stier eller andet, men man skal være indstillet på at det er sådan turen foregår.

Som nævnt vil der ikke være afgrunde eller stier på stejle skråninger men vi kan ikke undgå at skulle vade nogle vandløb.




Sværhedsgrad:




Skriv til mig på mailadressen rene@ljunggrens.dk hvis du er interesseret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar