søndag den 25. februar 2018

Boganmeldelse - De Otte Årstiders folk, af Jonna Odgaard

De Otte Årstiders Folk er en trilogi der i bund og grund er en kærlighedshistorie om to mennesker der, i bedste Barbara Cartland stil skal så grueligt meget igennem før de får hinanden.
Oven i den fortælles samernes historie samtidig med et plot om krybskytteri og samernes uoverensstemmelser med de lokale svenskere og skovejere.


Man kan sikkert diskutere om romaner bør anmeldes og omtales her og jeg er selv i tvivl, men efter at have læst de første to bøger må jeg sige at ser man bort fra den lidt for sukkersødeagtige romantik, så retfærdiggør forfatterens grundige research i samernes historie bøgerne i en vis grad. Så, i hvert fald for de af os der interesserer os for Lapland og samerne, gives der under læsningen faktisk en unik indførelse i samernes historie, shamanisme og anden kultur og en masse om rendrift.

Grunden til at jeg læste det første bind skyldtes en bekendt som nævnte den og som foranledigede at jeg fik et anmeldereksemplar. Jeg kastede mig over den vel vidende at den nok ville være lidt feministisk, men det kan man normalt godt leve med når man læser romaner og romanen her handler jo trods alt om Lapland!

Det første bind i trilogien, Ulvens blik, må jeg tilså røg over i hjørnet (hvor papirkurven står) et par
gange, men på en eller anden måde fanger noget i bogen mig. Som nævnt er forfatterens researcharbejde både omfattende, grundigt og nøjagtigt og da bogen foregår i et lidt sydligere område i Lapland end det jeg har brugt mest tid på, så er der mange interessante detaljer som er divergerende fra det nordsamiske jeg har forsket i.

Det jeg havde det meget svært ved er de utrolig mange superlativer forfatteren betjener sig af i beskrivelserne. Det er så overvældende at det for mig, grænser til pladderromantik.

Jeg læste den imidlertid færdig idet jeg tillod mig at skøjte lidt svævende hen over de passager jeg syntes er værst, men jeg er jo en mand. Min kone har den mening om bøgerne at superlativerne og romantikken ikke er værre end i andre femibøger.

Bogen fortæller meget detaljeret om samernes shamanisme som i en af hovedpersonernes skikkelse er ført op i nutiden. Om der er noget om shamanisme skal jeg ikke komme ind på her, men der beskrives en ret nøjagtig animismen som er alle oprindelige folks grundlæggende tro.

En anden sidehistorie i bogen foregår omkring den anden hovedperson der er biolog og ulveekspert men som i bogen også bliver viklet ind i samernes arbejde med renerne. I den historie beskrives samernes mere praktiske arbejde også detaljeret og meget autentisk.

Forfatteren er også inde på de problemer der gennem tider har og stadig er mellem svenskere og samer, hvilket er medvirkende til at Sverige faktisk stadig den dag i da ikke anerkender samerne som et oprindeligt folk.
Og selvfølgelig viser det sig at begge hovedpersonerne har samisk blod i sig.

Konklusion
Det er en roman og det uanset der er meget fakta om området, samernes historie og kultur og om de
problemer med racisme, forfølgelse og andet der kendetegne områder i verden hvor to divergerende folk støder sammen, men kan man leve med superlativer og andet er det udmærkede bøger.

Fakta om forfatteren
Forfatter til Ulvens Blik og Shamanens lærling er journalist Jonna Odgaard, der har diplomuddannelse i natur-, miljø- og videnskabsjournalistik.
Har arbejdet 12 år som freelance miljøjournalist og tre år som projektleder i Grønland, herunder to år som projektleder for en kampagne om bæredygtig udnyttelse af Grønlands dyreliv. Derudover været ansat på Frederiksborg Amts Avis og Dagbladet Ringkøbing-Skjern.
Har tidligere udgivet to fagbøger: ”Natur og Miljø. En debatbog” (Munksgaard) og ”Job i Miljø” (Studie & Erhverv).
Jonna Odgaard har som journalist rejst over hele verden og rapporteret om natur- og miljøforhold, fortrinsvis fra lande og egne med storslået, vild natur som Mongoliet, Alaska, Galapagos øerne, Ghana, Stillehavet, Grønland – og Lappland.
Fritiden bruges til fugle- og vandreture i den vestjyske natur og rejser, og til bestyrelsesarbejde i Fugleværnsfonden og Danmarks Naturfredningsforening Ringkøbing-Skjern. Bor i Ringkøbing.
Ulvens Blik og Shamanens lærling er bind 1 og 2 i trilogien ”De otte årstiders folk”, som samerne kalder sig.



Fakta
Ulvens blik
Forfatter: Jonna Odgaard
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788785092519
Sideantal: 432
Udgivet: 02-01-2014
Udgave: 1
Forlag: Forlaget A. Rasmussens Bogtrykkeri
Indbinding: Bog, indbundet
Originalsprog: Dansk
ISBN10: 8785092517
Pris: 199,00 kr.

Fakta
Shamanens lærling
Forfatter: Jonna Odgaard
Sprog: Dansk
ISBN-13: 9788785092601
Sideantal: 680
Udgivet: 01-11-2016
Udgave: 1
Nr. i serien: 2. bind
Forlag: Aras
Indbinding:
Bog, indbundet
Originalsprog: Dansk
ISBN10: 8785092606
Pris: 249

Ingen kommentarer:

Send en kommentar